0

دانش و فن آوری

ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو؛ ادعایی درست یا غلط؟ – دیجیاتو – تجهیزات شبکه آروین

می 14, 2018 در 2:26 ب.ظ توسط

چندی پیش بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی از میزان کیفیت خودروهای داخلی منتشر کرد

چندی پیش بود که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارشی از میزان کیفیت خودروهای داخلی منتشر کرد. این گزارش که کیفیت خودروهای داخلی تولید شده در اسفند ماه و بهمن ماه سال گذشته را رده بندی می کند، در یک سیستم امتیازدهی ۵ ستاره، باکیفیت ترین مدل های مختلف سواری، وانت بار، کامیون، اتوبوس، کامیونت و کشنده را در بازه های قیمتی مختلف مشخص کرده است.
در تازه ترین اخبار معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش به این گزارش ادعا کرده است که کیفیت تمامی محصولات این خودروساز در سال گذشته بهبود و ارتفاع یافته است. مجتبی استاد رحیمی در این خصوص توضیح داده است که تقریباً ۶۵ درصد از محصولات ایران خودرو در سطح کیفی ۳ و ۴ ستاره قرار دارند.
این معاون ارشد در مصاحبه با خبرگزاری ها عنوان کرده که ایران خودرو برای ارتقای کیفیت محصولات خود در سال ۹۷ برنامه های جامعی داشته و قصد دارد که در حوزه های مربوط به کیفیت، تامین، مهندسی، فرآیند، فروش و خدمات پس از فروش محصولات (زنجیره ارزش) اقدامات موثر و مفید جدیدی را انجام دهد.

بنا به گفته های او بدست آوردن امتیاز بالای کیفی در ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران حاصل اجرای برنامه های بهبودی متعدد در زنجیره ارزش این شرکت خودروسازی در سال های گذشته است.
استاد رحیمی توضیح داده است که هیچ یک از محصولات سواری ایران خودرو در سطح کیفی تک ستاره نیست. وی مدعی است که با توجه به پنج محصول چهار ستاره، شش محصول سه ستاره و شش محصول دو ستاره می توان ایران خودرو را به عنوان یک کمپانی خودروسازی با محصولات با کیفیت در مقایسه با سایر خودروسازان داخلی درنظر گرفت.
معاون کیفیت ایران خودرو معتقد است که نمرات منفی محصولات در ارزیابی های صورت گرفته اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
بد نیست بدانید که پژو۲۰۰۸، سوزوکی گراندویتارا، تندر ۹۰ اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک موفق به کسب چهار ستاره کیفی در ارزیابی کیفی مذکور شده اند که بالاترین سطح کیفی موجود در محصولات ساخت داخل محسوب می شود. به علاوه هایما اس ۷ اتوماتیک و دنا پلاس سه ستاره کیفی و H۳۰، سورن، سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ نیز دو ستاره کیفی را در سال گذشته کسب کرده اند. همچنین پژو ۲۰۶، پژو ۲۰۶ صندوق دار و رانا نیز در حال حاضر دارای سه ستاره کیفی می باشند.
این معاون ارشد ایران خودرو در خصوص میزان رضایت مشتریان از محصولات این کمپانی خودروسازی توضیح داده است که بیش از ۸۴ درصد محصولات بالاتر از متوسط صنعت رضایت داشته و امتیاز IQS متناظر با آن ها نیز بهبود ۲۳ درصدی را نسبت به ابتدای سال ۱۳۹۴ تجربه کرده است.

ایران خودرو مدعی است مراجعات مالکان خودروهای ای خودروساز به شبکه خدمات پس از فروش آن کاهشی ۱۵ درصدی داشته و قطعات متناظر در بازه ۱۰ هزار کیلومتر کارکرد در سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ نیز بهبودی ۳۵ درصدی را تجربه کرده است.
مدیران ایران خودرو معتقد اند که بهبود وضعیت این دو شاخص می تواند به عنوان یک موفقیت در حوزه کیفیت محصولات محسوب شود و تایید کننده نتیجه ارزیابی کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران باشد.

بنا به گفته های این معاون ارشد در مصاحبه های منتشر شده از او، در حوزه خدمات پس از فروش نیز پروژه های زیرساختی خوبی در سال گذشته اجرا شده که از جمله آن ها می توان به ارائه خدمات نوین الکترونیک، یکپارچگی سیستم کنترل و تامین قطعات شبکه و ارتقاء سطح دانش و مهارت نمایندگی ها اشاره کرد.

تجربه شما از کیفیت محصولات ایران خودرو در سال های اخیر چیست؟

پاسخ دهید